UNITAT DIDÀCTICA: JOCS DE OPOSICIÓ, JOCS DE COOPERACIÓ I JOCS
DE OPOSICIÓ-COOPERACIÓ
CURS: 5é PRIMÀRIA
SESSIÓ Nº: 1 JOCS DE COOPERACIÓ
Objectius específics:
-Fomentar la cooperació dins del grup
-Descobrir el joc com una forma lúdica per gaudir amb els companys
-Utilitzar el joc com una eina per la integració social
Continguts:
- Ús
adequat de les habilitats i estratègies bàsiques del joc relacionades amb la
cooperació, l’oposició i la cooperació-oposició
_Acceptació i respecte cap a les normes, regles, estratègies i persones que
participen en el joc.
_Identificació dels valors fonamentals del joc: l’esforç personal, la
relació amb els altres i l’acceptació de resultat.
Instal·lació: Gimnàs
Material: Ars i
globus
PART DE LA SESSIÓ
|
ACTIVITATS
|
ORGANITZACIÓ
|
TEMPS I REPRESENTACIÓ
|
Part inicial
|
Les consignes
Quan el mestre done una consigna concreta, tots els jugadors duen
realitzar-la, aquesta determinarà l’actuació dels alumnes.
Exemples: - Per parelles / parelles mixtes - Per grups de cinc - Per color de camisa - Per la lletra inicial del nom |
Tot els jugadors corren per tot arreu de la pista a un ritme suau.
|
5 min
|
Part principal
|
Joc de l’embolic:
Quan el mestre indique tots els alumnes
tenen que fer un embolic sense soltar-se de les mans creuant-se entre si, i després
tenen que intentar desenvolupar-se.
Joc del llac màgic :
Els jugadors tenen que passar d’una part del
llac a l’altra, però sols val anar per damunt de les roques ( Ars) , si algú
posa un peu dins del llac el seu cor es congelarà i d’aquesta manera altre
company tindrà que salvar-lo fent-li una besada o una abraçada.
Variants: - Per parelles mixtes - Eliminar ars - A la “pata coixa” Joc dels ars musicals:
Existirà
un ar menys que jugadors, però en aquest cas els jugadors no s’eliminen. Tots
els jugador correran al voltant dels ars quan la música sone, quan la música
pare deuran de col·locarse dins dels ars.
Joc del globus flotant:
Els jugador deuran de mantenir el globus
enlairat entre tots, però quan algú colpege el globus es seurà al terra, la
intenció del grup serà que es seguen tots abans que el globus toque el terra.
Variants: - Colpeig amb el cap - Colpeig amb la no dominant. - Colpeig amb el colze. |
Els jugadors es col·locaran tots junts agafats
d’una mà a un company i amb l’altra mà a un altre company, així formarem una
cadena que es compondrà per tots els companys de la classe.
Es delimita un
espai que serà el llac, aquest dependrà del nombre de jugadors.
Aquest joc es
similar al de les cadires musicals, la diferència està en que canviem cadires
per ars col·locats formant cercle en terra.
El jugadors es
diposen per tot arreu de la pista.
|
30 min
|
Part final
|
Joc de les figures:
Els jugadors deuran de formar
figures per grups amb el seu cos. El mestre anirà donant el nom de les
figures.
|
El jugadors es disposen per tot arreu de la pista.
|
5min
|
UNITAT DIDÀCTICA: JOCS DE OPOSICIÓ, JOCS DE COOPERACIÓ I JOCS
DE OPOSICIÓ-COOPERACIÓ
CURS: 5é PRIMÀRIA
SESSIÓ Nº: 2 JOCS DE COOPERACIÓ
Objectius específics:
-fomentar la cooperació dins del grup
-Descobrir noves formes de desplaçament
-Utilitzar el joc com eina per la integració social
Continguts:
_Ús adequat de les habilitats i estratègies
bàsiques del joc relacionades amb la cooperació, l’oposició i la
cooperació-oposició
_Acceptació i respecte cap a les normes, regles, estratègies i persones que
participen en el joc.
_Identificació dels valors fonamentals del joc: l’esforç personal, la
relació amb els altres i l’acceptació de resultat.
Instal·lació: Gimnàs
Material: Globus,
pilotes de tennis, matalassos, bancs
PART DE LA SESSIÓ
|
ACTIVITATS
|
ORGANITZACIÓ
|
TEMPS I REPRESENTACIÓ
|
Part inicial
|
Al ritme dels aplaudiments. Aquest joc consisteix en escoltar al
company i saber interpretar el ritme de palmades. El company situat darrere
pegarà palmades i el company de davant haurà de pegar tants passos com
palmades. Després canvien el rol
|
Per parelles, al voltant de tot l’espai del
gimnàs
|
5 min
|
Part principal
|
Transports per parelles
_transportarem
un globus amb les mans
_ ara,
agafats d’una mà i colpejant amb qualsevol part del cós.
_també
la pilota amb els melics junts
_la
transportem sempre pegant un bot en terra i intercanviant els colps, es a
dir, cada volta colpeja un company
Transports per grups
_per grups transportem un globus amb
qualsevol part del cós, sempre colpejant una persona diferent.
_ igual
que l’anterior, però ara una persona quan colpeja seu en terra i fins que
l’altra no colpeja no pot alçar-se
_transport
del globus amb sols colpeig de extremitats superiors del cós
_canviem
el globus per una pilota, i la transportem com la primera consigna
_ara amb
dos matalassos per grup, ens haurem de transportar damunt d’ells, sempre i
quan estiguen tots damunt del matalàs.
_farem
la cinta transportadora. Tots els membres del grup gitats boca avall en
terra, hauran de desplaçar-se transportar a altre membre del grup, girant
sobre sí mateixos.
|
Per
parelles, situats a un extrem del gimnàs, haurem de fer el transports fins
l’altre extrem i tornar al lloc d’inici
En grups de 6 o 7 persones. Situats a un extrem
del gimnàs hauran de transportar fins l’altra part i tornar al lloc d’inici.
|
30 min
|
Part final
|
Joc del banc
Escoltarem les consignes del mestre i ens haurem d’organitzar sense caure
del banc.
|
Grups de 6 o 7 persones, damunt d’un banc.
|
5min
|
UNITAT DIDÀCTICA: JOCS DE OPOSICIÓ, JOCS DE COOPERACIÓ I JOCS
DE OPOSICIÓ-COOPERACIÓ
CURS: 5é PRIMÀRIA
SESSIÓ Nº: 3 JOCS D’OPOSICIÓ
Objectius específics:
- Descobrir el joc com una forma lúdica per gaudir amb els companys
-Respectar les normes i regles dels jocs
-Ensenyar a guanyar i a perdre
Continguts:
_Ús adequat de les habilitats i estratègies
bàsiques del joc relacionades amb la cooperació, l’oposició i la
cooperació-oposició
_Acceptació i respecte cap a les normes, regles, estratègies i persones que
participen en el joc. Elaboració i compliment d’un codi de joc net.
_Identificació dels valors fonamentals del joc: l’esforç personal, la
relació amb els altres i l’acceptació de resultat.
Instal·lació: Gimnàs
Material: globus i
una sabata
PART DE LA SESSIÓ
|
ACTIVITATS
|
ORGANITZACIÓ
|
TEMPS I REPRESENTACIÓ
|
Part inicial
|
Simon diu
El truc està en la frase màgica
que és "Simón diu". Si Simón diu "Simón diu salta", els
jugadors han de saltar o queden eliminats.
És tasca de Simó intentar
aconseguir que cadascun quede fora el més ràpidament possible, i és feina de
cadascú romandre 'dins' tant de temps com sigui possible. L'últim dels
seguidors de Simón a mantenir guanya.
|
Un dels participants és el que
dirigeix l'acció. Els altres han de fer el que Simó diu.
|
5 min
|
Part principal
|
"La batalla dels globus
El joc consistix a tractar de xafar el globus del contrincant sense que
li xafen el seu. Al participant que se li rebenta el globus queda eliminat.
Pelea de gallos
El joc consisteix a tractar de tirar el
contrincant, espantant-ho amb les mans, sense parar-se ni colpejar amb els
puny. Variant: els alumnes hauran de portar les mans col·locades darrere de
l'esquena, i carregar un contra un altre espantant-se amb els muscles i
braços.
La
sabateta
El jugador o la jugadora
que paga, que és el que ha quedat dret, duu una sabata a la mà i fa voltes al
cercle mentres tots canten:
“Sabateta la
tinc tinc, si l’amago si l’amago, sabateta la tinc tinc, si l’amago no la
tinc. I el qui la tindrà, la sabateta la sabateta, i el qui la tindrà, la
sabateta correrà.”
Mentre dura la
cançó, ha de deixar la sabata darrere un dels jugadors i, quan s’aturen de
cantar, tots han de comprovar si tenen la sabata al darrere. El que la té,
s’ha d’alçar i agafar el que paga, que ha de procurar asseure’s al lloc que
aquell ha deixat buit. I torna a començar el joc.
|
Cada un dels
participants tindrà un globus amarrat en un dels seus turmells de manera que
quede aproximadament
Per parelles, i
en cunclilles amb les cames flexionades, sense arribar a col·locar-se de
genolls, un enfront de l'altre.
Els
participants en aquest joc, excepte un, s’asseuen a terra fent un cercle i es
tapen els ulls amb les mans.
|
30 min
|
Part final
|
L'assassí.
L'assassí intentarà matar tots els membres del cercle,
sense que el policia li pille. La forma de matar serà fent l'ullet al
company, quan el seu company li vegi dirà "Estic mort", tot i que
haurà d'esperar una mica, per al bon funcionament del joc (la persona morta
ha tombar per poder diferenciar de la resta). El policia tindrà tres
oportunitats per endevinar qui és l'assassí. L'Assassí serà elegit pel
monitor o professor, sense que els altres ho sàpiguen. El policia serà
escollit a l'atzar, i tothom sabrà qui és. El joc pot acabar de tres formes
diferents:
1 L'assassí aconsegueix matar tots els membres del cercle
sense que el policia ho descobreixi.
2 El policia enxampa a l'assassí.
3 El policia gasta les 3 oportunitats
que té per poder endevinar qui és l'assassí, pel que guanyaria el joc aquest
últim.
|
Espai de joc: Tant a cobert com a l'aire lliure formant un
cercle.
Tot el grup s'asseurà en cercle de tal manera que es
puguin veure les cares uns als altres sense excepció. En el joc hi haurà un
assassí i un policia que tindran els papers principals del joc.
|
5 min
|
UNITAT DIDÀCTICA: JOCS DE
OPOSICIÓ, JOCS DE COOPERACIÓ I JOCS DE OPOSICIÓ-COOPERACIÓ
CURS: 5é PRIMÀRIA
SESSIÓ Nº: 4 JOCS D’OPOSICIÓ
Objectius específics:
- Descobrir el joc com una forma lúdica per gaudir amb els companys
- Respectar les diferents normes proposades dels jocs
-Ensenyar a guanyar i a perdre
Continguts:
_Ús adequat de les habilitats i estratègies
bàsiques del joc relacionades amb la cooperació, l’oposició i la
cooperació-oposició
_Acceptació i respecte cap a les normes, regles, estratègies i persones que
participen en el joc.
_Identificació dels valors fonamentals del joc: l’esforç personal, la
relació amb els altres i l’acceptació de resultat.
Instal·lació:gimnàs
Material: indiaques, mocadors, ars,
PART DE LA SESSIÓ
|
ACTIVITATS
|
ORGANITZACIÓ
|
TEMPS I REPRESENTACIÓ
|
Part inicial
|
“Els llobs i els
caçadors”
Tots porten un mocador penxat
al pantaló per arrere, consiteix en agafar el major nombre de mocadors, al
que li agafen, a de seguir furtant mocadors. El company que més mocadors
tinga a la fi, guanya.
Pols corporal”
Agafats d'una mà i tenint un
peu en contacte amb el del rival, que no es pot moure, s'intenta
desequilibrar l'adversari.
|
Tots
els alumnes junts, correguent per mitg camp del gimnàs.
Per parelles utilitzant tot
l’espai del gimnàs
|
10 min
|
Part principal
|
Les Quatre esquines”
Es
coloquen quatre aros forman un quadre, a cada aro es ficara un del grup dins,
quedant-se u en mitg sense aro. A la senyal cadascú tindrà que buscar un aro
per ficarse dins d’ell, el company que no troba un aro vuit, queda en mitg en
el següent torn.
“La pesca”
Un
company es colocarà en mitg del camp correguent per la línea, la resta de companys
intentaràn passar la línea sense ser agafats, al que agafen pagarà am la
resta de companys agafats.
“La indiaca”
Separats
per una xarxa,
s
'ha de colpejar la indiaca amb qualsevol part del cos, per fer-la caure al
camp
contrari.
“Amagatall”
Un
jugador es col.loca en una zona amb els ulls tapats
mentre
els altres s'amaguen, acte seguit intenta buscar-los i quan els veu crida el
seu nom des de la zona de vigilància. Els al.ludits, surten del joc. En cas
que un jugador arribi a la zona del vigilant sense ser nomenat, pot salvar
tots els altres jugadors si diu el seu nom, i el joc toma a començar. Si això
no succeeix, el primer jugador descobert fa de vigilant a la propera partida
|
Separats en grups
de cinq persones, repartits per tot l’espai aprofitable.
Tota la clase, utilitzant
tot l’espai del camp de futbol sala.
Fiquem una xarxa dividint el terreny en dues camps, i ens
dividirém per parelles.
Formem grups xicotets, i cada grup agafa una xicoteta zona
del gimnàs
|
30 min
|
Part final
|
1.Cuncuna cega
Tots amb els ulls embenats excepte un per
equip. Cada equip es forma en fila prenent els muscles del davant on l'últim
és el que no té la vista embenada. El missatge ho transmet l'últim estrenyent
el muscle al davant el que li estrenyerà el mateix muscle al de davant seu,
així successivament fins a arribar al primer. S'estreny el muscle del costat
cap al qual s'ha de girar i mentre més vegades s’estranya major serà el gir.
Guanya el primer equip
|
1. Es formen tres o quatre equips, L'objectiu és que els
equips recórreguen un circuit o camí guiats per l'últim de la fila el que pot
donar les instruccions al primer parlant-li o transmetent un missatge.
|
|
UNITAT DIDÀCTICA: JOCS DE
OPOSICIÓ, JOCS DE COOPERACIÓ I JOCS DE OPOSICIÓ-COOPERACIÓ CURS: 5é PRIMÀRIA
SESSIÓ Nº: 5 JOCS DE COOPERACIÓ
OPOSICIÓ
Objectius específics:
- Crear confiança en sí mateix i amb els companys.
- Descobrir el joc com una forma lúdica per gaudir amb els companys
- Fomentar la cooperació dins del grup
Continguts:
_Ús adequat de les habilitats i estratègies
bàsiques del joc relacionades amb la cooperació, l’oposició i la
cooperació-oposició
_Acceptació i respecte cap a les normes, regles, estratègies i persones que
participen en el joc. Elaboració i compliment d’un codi de joc net.
_Identificació dels valors fonamentals del joc: l’esforç personal, la
relació amb els altres i l’acceptació de resultat.
Instal·lació: Gimnàs
Material: Pilotes, mocadors, matalassos, cons.
PART DE LA SESSIÓ
|
ACTIVITATS
|
ORGANITZACIÓ
|
TEMPS I REPRESENTACIÓ
|
Part inicial
|
1..El túnel :
Es tracta
de formar una fila tots amb les cames obertes la forma de avançar es, el
últim de la fila deu desplaçar-se entre les cames dels companys com una serp
fins arribar al principi de la fila.
|
1.La classe es dividirà en dos equips, cada
equip deurà de arribar abans que l’altre a la meta.
2. "Dos
equips separats uns deu metres (darrere d'una línia) . En el centre, el baló
|
10 min
|
Part principal
|
2. Balons
fora:
A un senyal, els
equips comencen a llançar les pilotes sobre el baló, intentant que aquest
arriba a la línia de l'equip contrari. Es pot sobrepassar la línia per a
arreplegar pilotes però no es pot tirar per davant de la línia."
1. Pilota caçadora
Els caçadors intentar caçar amb la pilota als altres jugadors, donant-los
en el cos, per a salvar-los hauran d'anar on estan els seus propis companys i
pujar-los damunt de l'esquena. Els caçadors poden passar-se la pilota.
Variants: Els caçadors hauran de
colpejar els companys només en la part posterior del cos."
2. L’assalt
En
el terreny es col·loquen dos matalassos amb cons que seran els tresors. L'equip
atacant ha de traspassar el camp per aconseguir el tresor sense que cap
defensor li roba el seu mocador. Si açò ocorre, els defensors porten a la
presó (el seu matalàs) als atacants, però si un d'estos aconsegueix atrapar
el tresor aconsegueix un punt. Si els defensors acaben atrapant a tots els
atacants aconsegueixen un punt.
4. La piràmide
Dos equips, quan el mestre indique cada equip haurà de desplaçar-se fins l'àrea i formar una figura el més alta
possible amb els components de l'equip, l'equip que aconsegueixca realitzar
la figura mes alta en un minut guanyarà.
|
1. "Dispersos pel camp de joc amb tres
voluntaris (caçadors). Els que siguen aconseguits seran morts i hauran
d'anar-se'n a alguna de les dos porteries, per a ser salvats els companys que
no són morts hauran d'intentar salvar-los
2. Es divideix el grup en dos equips (atacants i
defensors). Tots els jugadors porten penjat darrere a l'altura un mocador
(cada equip d'un color).
3. El joc es realitza per parelles en un cercle
delimitat.
4. Es divideix
la classe en dos o tres grups, formen la figura en qualsevol part del
espai.
|
30 min
|
Part final
|
El viatge d’una bombolla”
Narrarem un conte del viatge d’una bombolla, mentres tots el alumnes
estan tirats en terra.
|
Tota la clase tirats per terra agafant l’espai adequat per poder
escoltar millor la narració
|
5 min
|
UNITAT DIDÀCTICA: JOCS DE OPOSICIÓ, JOCS DE COOPERACIÓ I
JOCS DE OPOSICIÓ-COOPERACIÓ
CURS: 5é PRIMÀRIA
SESSIÓ Nº: 6 JOCS DE COOPERACIÓ OPOSICIÓ
Objectius específics:
- Descobrir el joc com una forma lúdica per gaudir amb els
companys
- Respectar les normes del jocs i
respectar els companys
- Fomentar la cooperació dins del grup
Continguts:
_Ús adequat de les habilitats i estratègies
bàsiques del joc relacionades amb la cooperació, l’oposició i la
cooperació-oposició
_Acceptació i respecte cap a les normes, regles, estratègies i persones que
participen en el joc. Elaboració i compliment d’un codi de joc net.
_Identificació dels valors fonamentals del joc: l’esforç personal, la
relació amb els altres i l’acceptació de resultat.
Instal·lació: gimnàs
Material: pilotes, guix
PART DE LA SESSIÓ
|
ACTIVITATS
|
ORGANITZACIÓ
|
TEMPS I REPRESENTACIÓ
|
|
Part inicial
|
1. la pilota boja:
Anirem corrent per un espai delimitat i s’introduiran diferents pilotes
entre els participants. Aleshores, l’objectiu del joc serà colpejar amb
pilotes als companys i seure’ls tots al terra. Però els companys asseguts si
agafen una pilota i fan una passada a un company assegut podran ser
alliberats.
|
1.de manera individual per tot l’espai delimitat
|
10 min
|
|
Part principal
|
El cementeri
Dos equips cadascun
en el seu camp, i amb la zona dels morts darrere del seu camp. Hauran de
colpejar amb una pilota als jugadors contraris sense poder passar al camp
contrari fins que tots els membres de l’equip contrari queden a la zona de
morts. Quan colpejem un jugador anirà a la zona de morts. Per salvar-se hauran
de colpejar des de la zona de morts algun jugador contrari
Variant: introduir
més d’un baló.
.
Cotxes cavallets
En un espai pujar-se a cavallet d'un company i intentar tocar a les
altres parelles fins traure'ls de la zona. Les parelles que vagen eixint de
la zona quedaran eliminades. Guanyarà la parella que es quede.
|
Dos equips
cadascun en el seu camp.
Per parelles en
una zona delimitada.
|
30 min
|
|
Part final
|
Sessió de relaxació on els company hauran de seguir els moviments que
descriu el narrador
|
En terra gitats amb matlassos
|
|
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada