Part pre-activa 1


1.  Cicle i nivell

El cicle que  hem escollit per desenvolupar la unitat didàctica es el tercer cicle. Concretament és el curs de cinqué de primària. Hem escollit aquest nivell ja que creguem que les nostres sessions es podran adaptar millor, i així els xiquets podran gaudir millor dels jocs proposats a eixes sessions . El que volem aconseguir es que els xiquets aprenguen mitjançant el joc d’una manera  lúdica, espontània i que amb ell puguen desenvolupar-se socialment i físicament. També volem utilitzar aquest tipus de jocs per introduir d’una manera breu al món dels esports, però evitant la competició i tots els valors negatius que l’envolten.

2.  Temporalització
Els curs de cinqué de primària, tindria dues classes semanals de 50 minuts . Aleshores, per tal de desenvolupar de manera correcta la unitat didàctica i així que els xiquets puguen assimilar els continguts, necessitarem sis sessions. Aquestes sessions les inclourem en el mes de Maig, ja que la meteorologia ens acompanyarà i ens respectarà a l’hora de realitzar les sessions al pati de l’escola.
MAIG

1
2
3
4
5

6
7
8
9
10
11
12

13
14
15
16
17
18
19

20
21
22
23
24
2
26

27
28
29
30
31




Hem triat el dimarts 14 de Maig per començar la unitat didàctica, i aquesta acabaria el dijous 30 del mateix mes. Hem escollit aquestes dades per a finalitzar el curs i així començar l’últim mes de classe, on de vesprada no s’assisteix, per treballar altre tipus de contingut amb menys càrrega física per evitar problemes amb les altes temperatures.

3.  Bloc temàtic

El bloc que hem escollit es el cinc, que du per nom: Jocs i esports. Pensem que en aquest bloc es l’adequat per dur a terme la nostra unitat didàctica per que els continguts que poseeix son òptims per als jocs de cooperació i oposició.


4.  Competències bàsiques

            L'àrea d'Educació Física contribueix essencialment al desenvolupament de la competència en el coneixement i la interacció amb el món físic, mitjançant la percepció i interacció apropiada del propi cos, en moviment o en repòs, en un espai determinat millorant les seves possibilitats motrius. Es contribueix també mitjançant el coneixement, la pràctica i la valoració de les activitats física com a element indispensable per preservar la salut. Aquesta àrea és clau per a que els xiquets i les xiquetes  adquireixen hàbits saludables i de millora i manteniment de la condició física que les acompanyen durant l’escolarització i al llarg de tota la vida.

            Després d’aquesta competència podem trobar altres que també són importants en l’àrea d’Educació i en aquest bloc. Estes són la competència social i ciutadana, la competència cultural i artística, la de l’autonomia i iniciativa personal i la competència d’aprendre a aprendre.

L’àrea d’Educació Física i el nostre bloc de jocs de cooperació i oposició es poden veure de forma essencial per a desenvolupar la competència social i ciutadana. Les característiques de l'Educació física, sobretot les relatives a l'entorn en què es desenvolupa i a la dinàmica de les classes, la fan propícia per a l'educació d'habilitats socials, quan la intervenció educativa incideix en aquest aspecte. Les activitats físiques i en especial les que es realitzen col·lectivament són un mitjà eficaç per facilitar la relació, la integració i el respecte, alhora que contribueixen al desenvolupament de la cooperació i la solidaritat.
L'Educació física ajuda a aprendre a conviure, fonamentalment pel que fa a l'elaboració i acceptació de regles per al funcionament col·lectiu, des del respecte a l'autonomia personal, la participació i la valoració de la diversitat. El compliment de les normes que regeixen els jocs col·labora en l'acceptació de codis de conducta per a la convivència. Les activitats físiques competitives o d’oposició poden generar conflictes en què és necessària la negociació, basada en el diàleg, com a mitjà per a la seva resolució. Finalment, cal destacar que es contribueix a conèixer la riquesa cultural, a través de la pràctica de diferents jocs i danses.

També trobem que és molt important, com ja s’ha ressaltat al final de l’anterior competència, la cultural i artística. L’expressió d'idees o sentiments de forma creativa contribueix mitjançant l'exploració i utilització de les possibilitats i recursos del cos i del moviment. A l'apreciació i comprensió del fet cultural, i a la valoració de la seua diversitat, ho fa mitjançant el reconeixement i l'apreciació de les manifestacions culturals específiques de la motricitat humana, com ara els esports, els jocs tradicionals, les activitats expressives o la dansa i seva consideració com a patrimoni dels pobles.
En un altre sentit, l'àrea afavoreix un acostament al fenomen esportiu com a espectacle mitjançant l'anàlisi i la reflexió crítica davant la violència en l'esport o altres situacions contràries a la dignitat humana que s'hi produeixen.

L'Educació física ajuda a la consecució de l’autonomia i iniciativa personal en la mesura en què l'alumnat a de prendre decisions amb progressiva autonomia en situacions en què ha de manifestar autosuperació, perseverança i actitud positiva. També ho fa, si se li dóna protagonisme a l'alumnat en aspectes d'organització individual i col·lectiva de les activitats físiques, esportives i expressives. També l’àrea contribueix a la competència d’aprendre a aprendre mitjançant el coneixement de si mateix i de les pròpies possibilitats i carències com a punt de partida de l'aprenentatge motor. Alhora, els projectes comuns en activitats físiques col·lectives faciliten adquirir recursos de cooperació. Per tant, creguem que aquestes dos competències són molt útils alhora de treballar el nostre bloc de continguts, ja que la cooperació és molt important i es veu molt reflectida i per a jocs d’oposició l’autosuperació i la iniciativa personal fa que l’alumnat se implique més en les activitats de classe, i sobre tot, d’aquesta categoria.

6.Contiguts

_Ús adequat de les habilitats i estratègies bàsiques del joc relacionades amb la cooperació, l’oposició i la cooperació-oposició
_Acceptació i respecte cap a les normes, regles, estratègies i persones que participen en el joc. Elaboració i compliment d’un codi de joc net.

_Identificació dels valors fonamentals del joc: l’esforç personal, la relació amb els altres i l’acceptació de resultat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada